Om Busbolaget

Välkommen till Förskolan Busbolaget!

Förskolan följer de nationella regler som gäller för både kommunala och fristående förskolor i Sverige.  Vårt arbete inspireras av Reggio-Emilia filosofins pedagogiska förhållningssätt där vi alltid har barnen i centrum.

Förskolan Busbolaget ligger på landet i Rytterne. Förskolan har cirka 25 barn och vi är uppdelade i två avdelningar, regnbågen och solen. Eftersom vi ligger ute på landet har vi fantastiska möjligheter för en bra uteverksamhet. Vi ser vår utemiljö som en tillgång då vi både har skogen, gården, bonden och kohagarna i närheten. Vi anser att lärande och utveckling fungera lika bra utomhus som inomhus. Vi tar även tillvara på alla tillgångar som finns i naturen runt omkring oss och använder i lärandet med barnen. Vi erbjuder flera mötesplatser där undervisning sker i den mindre gruppen, där fokus ligger på att barnen får prova och utforska enskilt, tillsammans och med stöd av medforskande pedagoger.

Vår vision: Barnen kan själva! För oss på förskolan Busbolaget tror vi på det kompetenta barnet. För oss är det viktigt att lyssna på barnen och vara uppmärksamma på vad barnen kan och vad de har för behov. Vi uppmuntrar barnen till lärande, samspel, nyfikenhet och utforskande. Det är viktigt att låta barnen finna sin egen väg och vara där för att uppmuntra utveckling och lärande. Alla barn är unika individer och de har därför olika behov som vi planerar vår undervisning och utbildning utifrån.

Vi vill att barnen ska erbjudas en rolig, trygg och likvärdig utbildning med lek, utveckling och värdegrund i fokus! Vid övergång från förskola till skola, ska barnen ha god självkänsla, vara nyfikna med en fortsatt lust för nya lärdomar och erfarenheter Varje barn ska känna glädje och meningsfullhet på vår förskola. Vi ska ge stora möjligheter att utvecklas genom leken i mindre sammanhang med engagerade, närvarande och kompetenta pedagoger. Såväl individuellt som i grupp i en lärmiljö som inspirerar och stimulerar. 

Vi erbjuder:
– Reggio Emilia-inspirerad verksamhet
– Engagerade, professionella och närvarande pedagoger
– Mindre barngrupper
– Lustfyllt lärande
– Barns intressen och behov formar verksamheten
– Två stora gårdar, granne med skogen och kohagarna
– Inspirerande lärmiljöer som ständigt utvecklas efter barnens intressens och behov
– God föräldrasamverkan